![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/10/NOMF-02785.310.jpg?w=480)
Historien om Draugen er historien om å bryte grenser, om endring av en by og en landsdel, om penger og innovasjoner og om ulykker og merkedager.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/05/KMb-1990-031.0028.jpg?w=480)
I 1970 bestemte Kristiansund seg for å bli oljeby
01/01/1970Arbeidet med å omdanne Kristiansund til en oljeby ble drevet fram av en liten klikk fremsynte menn som allerede så da mulighetene for Kristiansund som «Midtnorsk oljehovedstad».
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/NOMP-0227.jpg?w=480)
Sokkelen åpnes i nord
25/05/1979Norsk sokkel nord for 62. breddegrad ble åpnet for leteboring i 1979. Det skjedde etter en opprivende konflikt i det politiske miljøet.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/10/logoer.jpg?w=480)
Hvem skal få rett til å lete?
01/03/1984I mars 1984 fikk tre selskap tildelt rettigheter til leting og utvinning på blokk 6407/9, feltet som senere fikk navnet Draugen, Statoil med 50 prosent og BP Norway Limited U.A. fikk 20 prosent og A/S Norske Shell fikk 30 prosent. Shell ble utpekt som operatør.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/09/boikott-får-konsekvenser.jpg?w=480)
Storpolitikk får konsekvenser langt mot nord
01/01/1987Trondheim ønsket på midten av 1980-tallet å bygge opp oljeindustrien i byen og kastet seg inn i kampen om å få driftsorganisasjonen for Draugen lagt til byen. Men så skjedde ikke. Driften ble lagt til Kristiansund – og Trondheim tapte kampen om arbeidsplassene. Hvordan skjedde det? Noe av forklaringen kan spores til 1970- og 80-tallets store internasjonale politiske stridsspørsmål – apartheidregimet i Sør-Afrika.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/04/NOMF-02785.894.jpg?w=480)
Egen helikopterbase i Kristiansund var avgjørende for at oljenæringen kom til byen.
01/06/1980Helikopterbasen var sentral i avgjørelsen som i sin tid gjorde at Kristiansund ble en oljeby. Da Norske Shell i 1987 bestemte at driftskontoret for Draugen skulle lokaliseres i nettopp Kristiansund, var det et viktig argument at byen allerede hadde helikopterbase.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/09/NOMF-02785.075.jpg?w=480)
Fredag 17. november 1989 åpnet A/S Norske Shell kontor i Kristiansund
01/11/1989Draugen var første felt som skulle settes i drift nord for Stad, og etablering av industrikontoret var historisk, ikke bare Nordmørsbyen, men for hele landsdelen.
![](https://i0.wp.com/draugen.industriminne.no/wp-content/uploads/sites/6/2018/03/NOMF-02784.322.jpg?w=480)
Kong Harald V foretok den offisielle åpningen av Draugen-feltet onsdag 1. desember 1993
01/12/1993«Utbyggingen av Draugen og Heidrun har skapt optimisme og pågangsmot i et distrikt som har sakket akterut de siste ti-årene», sa kongen i sin tale. Han avsluttet med et ønske om at Kristiansund og omlandet ville møte de nye utfordringene med håp, entusiasme og vilje til innsats.