Bondevik høyt oppe på DraugenNødlanding mens brønn A5 synker

Nesten-krasj

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
Under en NATO-øvelse i mars 2002 oppsto flere kritiske situasjoner. Den ene var mellom to italienske jagerfly fra Italian Air Force og et helikopter fra CHC Helikopter Service på vei fra Kvernberget til leteriggen «Regalia». Et sted over Haltenbanken den 8. mars kom et helikopter av typen Eurocopter AS 332 Super Puma nær jagerflyene. Den militære flykontrollen hadde ikke meldt fra til jagerflyene om at helikopteret befant seg i deres vei.
— Superpuma parkert på helideck på Draugen. (illustrasjonsfoto). Foto: A/S Norske Shell/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Det ene jagerflyet passerte 457 meter under helikopteret, og bare 50 meter bak det – i en hastighet av 780 kilometer i timen. Været var overskyet.

«We were warned by TRH ATC [Trondheim Flygeledertjeneste] about approaching fighters. One of them were sighted just prior to crossing just below us.”

Helikopterpiloten skrev i sin rapport:

«We were warned by TRH ATC [Trondheim Flygeledertjeneste] about approaching fighters. One of them were sighted just prior to crossing just below us.”

Hendelsen skjedde under «Strong Resolve 2002», en NATO-øvelse som avholdes hvert fjerde år, og var bare en av flere hendelser.

Havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane gransket hendelsen og konkluderte med at risikoen for kollisjon hadde vært reell. Selv om øvelsesdirektivet og prosedyrene hadde vært både omfattende og detaljert, viste det seg å ikke være like enkelt å overholde det kompliserte regelverket i en hektisk øvelsessituasjon. De italienske flyverne hadde ikke til enhver tid oversikt over hvor de var i forhold til plattformer og sivile helikopter.

«All erfaring viser at når sikkerhetsbarrierene er avhengige av prosedyrer og kommunikasjon mellom mange aktører, ofte under hektiske og tildels kompliserte forhold, er det meget sannsynlig at det oppstår misforståelser, eller at det kan begås andre menneskelige feil.»[REMOVE]Fotnote: Havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane. (2003). Rapport 54/2003, avgitt 29. september 2003. Hentet fra https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2003-54?ref=1713

Den andre hendelsen skjedde bare 11 minutter senere. De samme to jagerflyene fikk nærkontakt med en annen Super Puma maskin fra Helikopter Service på vei fra Njord-feltet til Kristiansund.

Helikopterbesetningen ble advart av den sivile flykontrollen i Trondheim om at to jagerfly nærmet seg, og like etter observerte helikopterflygerne et jagerfly som passerte rett under dem; i nøyaktig samme posisjon, men 396 meter lavere.

Tre dager senere, 11. mars tok en Super Puma maskin fra Helikopter Service av fra Draugen-plattformen for å fly til Kristiansund. Fartøysjefen var informert om at to norske F-16-fly skulle avskjære to russiske fly.

Like etter ble helikopterpiloten rådet til å returnere til Draugen på grunn av kollisjonsfare med et ukjent luftfartøy i skydekket. Antikollisjonsalarmen i helikopteret ble utløst, og indikerte at et luftfartøy befant seg foran helikopteret og 152 meter lavere.

Luftfartøyet viste seg å være et uanmeldt Sea Hawk helikopter som passerte Draugen med omlag to nautiske mils avstand og i 200 fots høyde. Beskyttelsessonen (HPZ) rundt Draugen var en radius på 5 nautiske mil og 2000 fots høyde over havnivå.[REMOVE]Fotnote: Havarikommisjonen for Sivil Luftfart og Jernbane. (2003). Rapport 54/2003, avgitt 29. september 2003. Hentet fra https://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2003-54?ref=1713

Bondevik høyt oppe på DraugenNødlanding mens brønn A5 synker
Publisert 25. mai 2018   •   Oppdatert 18. oktober 2018
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *