Helikopter truffet av lyn
Helikopteret, av typen Super Puma, kjørte igjennom snøbyger da alle om bord plutselig hørte et kraftig smell. Pilotene antok det var et lynnedslag og valgte av sikkerhetsmessige årsaket å lande helikopteret raskest mulig. Draugen-plattformen var nærmeste sikre grunn og pilotene valgte å foreta en sikkerhetslanding der til tross for at det ikke kom opp feilmeldinger eller alarmer på helikopterets instrumenter.
Da helikopteret ble inspisert ble det funnet sotmerker på et av rotorbladene.[REMOVE]Fotnote: Adresseavisen. (2005, 16. mars). Helikopter truffet av lyn. Pilotene hadde mest sannsynlig rett. Smellet passasjeren hørte var et lynnedslag.
Helikopteret som måtte nødlande blokkerte helikopterdekket på Draugen. Det medførte den komplikasjonen at det ikke var mulig å få ned et nytt helikopter til å frakte de havaristene videre til Åsgard.
Hvordan endte denne historien?
I en rapport fra 2010 utarbeidet på vegne av Norske Shell, sammen med en rekke andre oljeselskap samt Luftfartstilsynet, konkluderer SINTEF med at tre av 13 helikopterulykker i Nordsjøen mellom 1999 og 2009, var relatert til lynnedslag. Elleve av de tretten helikopterulykkene skjedde på britisk side, bare to av dem på norsk. Ingen av ulykkene knyttet til lynnedslag skjedde på norsk side av grensen og ingen medførte omkomne. Nødlandingen på Draugen i 2005 er ikke med i denne studien som bare gjaldt Nordsjøen.
SINTEF mente at helikopterflyging alltid vil være utsatt for denne type risiko. Det var ikke utviklet en tilfredsstillende måte å detektere lyn på før det eventuelt slår ned i helikopteret. Det var likevel blitt betydelig tryggere å fly i denne perioden siden nyere helikopterteknologi gjorde at skadeomfanget av lynnedslag ville være mindre i 2009 enn ti år tidligere.
I perioden 1999 til 2009 forekom det ingen ulykker med lynnedslag på norsk sektor, men det ble i gjennomsnitt rapportert om to til tre hendelser med lyn hvert år.[REMOVE]Fotnote: Herrera, I., Håbrekke, S., Kråkenes, Hokstad, P.R. og Forseth, U. (2010). SINTEF rapport. Helikoptersikkerhetsstudie 3 (HSS-3), Trondheim 22. mars 2010. Hentet fra https://www.sintef.no/globalassets/upload/konsern/media/helikoptersikkerhetsstudie-3-hss-3-hovedrapport1.pdf
Lekkasje på DraugenLinnorm – ble ikke som håpet for Draugen