Ny stans
15. desember ble det oppdaget olje på avveie inne i betongskaftet. Årsaken var en lekkasje på et av stigerørene som førte oljen opp til dekket.[REMOVE]Fotnote: Dagens Næringsliv. (1994, 6. januar). Ukjent sprekkgrunn på Draugen.
Sveisingen av stigerøret inne i skaftet viste seg å ikke være god nok. Siden lekkasjen var inne i betongskaftet rant det denne gangen ikke olje ut på havet.
Lekkasjen oppsto omtrent samtidig som en planlagt stans av produksjonen. Det betydde at produksjonen skulle stanses i denne perioden uavhengig av lekkasjen. Konsekvensene ble derfor ikke så omfattende. Stansen av produksjonen kom noen dager tidligere enn planlagt og varte en uke lengre. 31. desember 1993 ble produksjonen gjenopptatt.
I tillegg til disse på lekkasjene allerede første driftsåret, ble Draugen stengt flere ganger av sikkerhetsmessige årsaker. Men da bare timer ad gangen.[REMOVE]Fotnote: Stavanger Aftenblad. (1994, 5. januar). Ny oljelekkasje stanset Draugen. En nystartet plattform vil ofte ha noen barnesykdommer og produksjonsstan var ikke uvanlig. Men de medførte utsettelse av inntekt for Norske Shell, rettighetshaverne og den norske stat.
Kongen åpnerDet lekker og lekker …