«Ekstraservice – Det er Shell, det»
I 1992 ble hele Norge kjent med dama som hang bak kassen i en sliten bensinstasjon og delte sine betraktninger om kundeservice. «Ekstraservice. Det er Shell, det» kom på alles lepper.
Reklamekampanjen besto av flere filmer med et budskap som ble dramatisert på forskjellige måter, men alltid over samme lest gjennom humor og folkelighet.
Reklamefilmene, som ble sendt på det nyoppstartede TV2, skapte oppmerksomhet og Norske Shell ble kåret til årets markedsfører av Norges Markedsføringsforbund. I begrunnelsen sto det blant annet: «Selv om vinneren er et internasjonalt selskap, har selskapet preget 1992 med en gjennomført norsk kampanje, der både TV, radio og printmedia har spilt sammen. Vinneren har oppnådd det mange markedsførere drømmer om; at deres markedsføring blir en mediebegivenhet, og har skapt et munnhell».
Kampanjen ble introdusert etter at både Norsk Shell, moderselskapet, produktene og hele virksomheten i flere år hadde vært utsatt for negativ offentlig fokusering på sitt engasjement i Sør-Afrika og lanseringen av motoroljen Formula Shell som viste seg å skade norske biler.
Filmene bidro til å få opp humøret og motivasjonen til Shell-ansatte både på bensinstasjonene og i oppstrømsorganisasjonen.
Filmene fikk også internasjonal oppmerksomhet og Shell-dama ble kåret til beste reklamefigur og kampanjen til beste reklamekampanje i Shell-gruppen i 1992.
Sleipner-havariet og DraugenDen store flyttesjauen