Kongen åpner
Den symbolske handlingen markerte ikke bare at et nytt felt ble åpnet for oljeproduksjon, men en helt ny oljeprovins. For Tidens Krav, lokalavisen i Kristiansund markerte ikke den symbolske handlingen bare åpningen av et nytt oljefelt, men den innledet en helt ny æra innen norsk petroleumsvirksomhet. Den magiske grensen ved 62. breddegrad var brutt og en ny landsdel med uante petroleumsressurser skulle bringe store verdier til utviklingen av det norske samfunnet i generasjoner framover: «Med åpningen av Draugen er det første steget tatt for en ny fremtid for Midt-Norge.»[REMOVE]
Fotnote: Asbjørn Jordahl. (1993, 2. desember). Mulighetenes ti-år. Tidens Krav.
Feltet var også det første feltet Kong Harald fikk æren av å åpne.
40 nøye utvalgte gjester var invitert, blant den administrerende direktør i Norske Shell, Martin van den Wittenboer, selskapets direktør for undersøkelse og produksjon, Hans Meijer, Draugen-ledelsen med driftsdirektør Terje Olsen, fylkesmann i Møre og Romsdal Alv Jakob Fostervoll, fylkesordfører i samme fylke Grethe Bjørlo, Kristiansunds ordfører Harald Stokke og representant for regjeringen var statssekretær Gunnar Myrvoll i Nærings- og Energidepartementet.
Det var selvfølgelig stor stas at selveste kongen kom på besøk. En uke før selve besøket kom en av kongens adjutanter om bord for å gå opp løypen som kongen skulle gå. Alt var planlagt; hvilket toalett kongen skulle bruke, hvilken lugar han skulle ha hvis det ble behov for hvile og hvor han kunne røyke. Ingenting ble overlatt til tilfeldighetene.
Planlegging er en ting, virkeligheten en annen. Det ble litt panikk i rekkene da kongens bagasje kom på avveie. Kongen hadde nemlig tatt av seg dressjakka da han skulle ha på seg overlevelsesdrakten for helikopterreisen før avreise fra Kvernberget. Kongen steg av helikopteret på Draugen, mens bagasjen med dressjakka ble losset av på Regalia, hotellplattformen som lå ankret opp ved siden av Draugen. «Er det noen som har sett dressjakka mi?», undret kongen etter ankomsten. Det ble satt i gang søk og rask oppklaring- i ekspressfart kom dressjakka over på rett innretning.
Omvisning på plattformen og den symbolske åpningen av produksjonen gikk helt etter planen. Det var en opplagt konge som trykket på knappen. Produksjonen på plattformen hadde startet opp allerede 19. oktober og hadde derfor pågått i nesten seks uker da kongen kom.
Etter åpningen var det invitert til lunsj i messa. Alle var dresset opp og stemningen var god. Da hovedretten var fortært, tok kongen opp en pakke sigaretter, banket ut en sigarett og fyrte opp …, forteller Per Sælevik, produksjonsleder på Draugen. Panikken begynte å spre seg i rekkene. Operasjonslederen, John Aitkin, kastet seg på telefonen til kontrollrom: «You must override all smoke detectors in the canteen, the king is smoking …».
Da kongen først hadde tent opp en sigarett, benyttet også andre anledningen. Sigarettrøyken la seg tett over messa. Da kom det rolig fra kongen: «Jeg tror jeg hjalp mange nå …»[REMOVE]Fotnote: Sælevik, Per, Historier fra Draugen, Upubli.
For at flere skulle få ta del i den helt spesielle dagen, var mange gjester invitert til å følge hendelsen via fjernsynsskjermer på Rica Hotell i Kristiansund. Om lag 200 personer skålte og applauderte da knappen ble trykket inn.
Hele seansen fra Draugen ble sendt på direktesendt fjernsyn. For at gjestene skulle komme i den rette stemningen ble det før selve åpningen vist glimt fra byggingen av betongbeinet, slepet nordover fra Stavanger til Haltenbanken og plasseringen av plattformen på selveste 17. mai. Også de ansatte på Råket i Kristiansund fikk ta del i direktesendingen. Det samme gjorde hovedkontoret til Norske Shell i Oslo, og kontorene på Sola og i Bergen.
Etter at kongen og hans følge returnerte fra Draugen, var det klart for festmiddag på Festiviteten i Kristiansund. Middagen ble preget av høytidsstemt taler og vakre ord. «Utbyggingen av Draugen og Heidrun har skapt optimisme og pågangsmot i et distrikt som har sakket akterut de siste ti-årene», sa kongen i sin tale. Han avsluttet med et ønske om at Kristiansund og omlandet ville møte de nye utfordringene med håp, entusiasme og vilje til innsats.
Etter diverse kulturinnslag fikk kongen overrakt gave fra Norske Shell. En tro kopi av skipsklokken fra det gamle kongeskipet Heimdal, som 25. november 1905 tok imot kongens bestefar, Kong Haakon, samt Dronning Maud og kronprins Olav utenfor Drøbak da de for første gang ankom Norge som landets nye kongefamilie. Skipsklokken ble overrakt av prosjektdirektøren for Draugen-utbyggingen Mahdi Hasan.
Kristiansund kommune ville ikke være dårligere og ordfører Stokke ga kongen mansjettknapper med byens kommunevåpen som motiv. Stokke fulgte opp og ga Draugen-administrasjonen den seks-bind store Kristiansundshistorien. Her skulle de nye bybarna innlemmes, ikke bare i nåtid og framtid, men også i byens fortid.
På grunn av tåke og vind kunne ikke flyet tilbake til Oslo lette fra Kvernberget. Kongens avreise ble derfor utsatt. I stedet fortsatte festen og det ble båret inn ny drikke og stemningen steg upåklagelig. Utpå kvelden bedret været seg og kongens fly kunne ta av.
Dagen etter ble informasjonssjef for Draugen, Alf Kristian Lillebo kalt opp til fylkesmannen. Lillebo ante uråd, og lurte på hva som hadde skjedd. Det var slottet som ville meddele sin tilfredshet med arrangementet. Dronningen hadde uttrykt at kongen var i usedvanlig godt humør da han ankom slottet kvelden før.[REMOVE]Fotnote: Sælevik, Per, Historier fra Draugen, Upubli.
Foto: Offisiell åpning av Draugen
Det begynte med en lekkasjeNy stans