Ny stansHopptreneren ute

Det lekker og lekker …

person av Trude Meland, Norsk Oljemuseum
Norske Shell og Norwegian Contractors (NC) fikk et nytt problem å hanskes med i mai 1994 – et halvt år etter Draugen var satt i produksjon. Plattformen – som sto på et bein, var avhengig overtrykk under plattformen for å sikre balansen uansett vær og vind.
— Det er mange rør på plattformer. Disse skal frakte alt fra olje, kondensat, sjø-vann, produsert ferskvann til brann- og ballastvann. Foto: Shadé Barka Martins/Norsk Oljemuseum
© Norsk Oljemuseum

Overtrykket skulle sikre en god vektfordeling av plattformen. Det ble oppnådd ved å ha høyere vanntrykk i skjørtekamrene under plattformen enn på sjøbunnen for øvrig.

En vannlekkasje et sted i det interne rørsystemet inne i plattformfoten skapte usikkerhet. Det dreide seg om et brudd i et av de mange rørene som gikk gjennom plattformskaftet. Gjennom rørene ble det pumpet ned vann for å skape overtrykk under plattformbunnen.[REMOVE]Fotnote: NTB. (1994, 25. mai). NC og Shell undersøker rør-lekkasje på Draugen.

Først i november var skadene reparert. Stolt Comex Seaway utførte reparasjonene med fjernstyrte ubåter – ROV.

Ny stansHopptreneren ute
Publisert 25. mai 2018   •   Oppdatert 18. oktober 2018
© Norsk Oljemuseum
close Lukk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *